Běhej lesy Karlštejn je nejlepším závodem první půlky roku!

26.8.2016   
Foto

Závod Běhej lesy Karlštejn zvítězil v anketě Behej.com o nejlepší závod první půlky roku! Co rozhodlo o vítězi? Především spokojení a loajální fanoušci, atraktivní trať a velká péče o účastníky. Přečtěte si rozhovor s Petrem Leškem a Davidem Doušou ze sportovně-marketingové agentury RAUL, která seriál Běhej lesy pořádá. Jak se rodil seriál Běhej lesy a jaké jsou vyhlídky na příští ročník?

Kde se vzala myšlenka běhů českými lesy?

Petr Lešek: „Prvotní inspiraci jsme si vzali z našeho podobného projektu SkiTour, což je seriál zimních běhů na lyžích. Letos budeme už po desáté obíhat české hory a poznávat Česko na běžkách. V případě seriálu Běhej lesy jsme chtěli už od začátku závodníkům nabídnout alternativu k městským běhům a představit jim nové atraktivní prostředí. Chtěli jsme jim ukázat, že se dá běhat i v krásné přírodě, a samozřejmě pro ně připravit perfektně organizovaný závod se skvělým servisem.“

David Douša: „My sami rádi běháme. Ať už jen tak pro radost, nebo s trochou adrenalinu při závodech, ale vždycky s kamarády nebo rodinou a pro zábavu a běžecké zážitky. Zjistili jsme, že nás to zkrátka nejvíce baví v přírodě a během letních veder ve stínu stromů. Před založením Běhej lesy nebyl v České republice žádný seriál, který by byl pro běžce, jako jsme my, tím myslím z pohledu obtížnosti trati a profilu. Koukali jsme se i po okolních zemích a zjistili, že závody v přírodě zažívají velký narůst popularity.“

Čím se snažíte, aby byly závody specifické? Jaký je váš typický účastník?

Petr Lešek: „Klíčové jsou pro nás dvě věci. Za prvé, u všech závodů jsme hledali takové trasy, které jsou ze 100 % na čerstvém vzduchu a alespoň z 80 % na měkkém povrchu, takže žádná tvrdá rozpálená silnice, ale měkké podloží, které je mnohem zdravější pro klouby. A za druhé, chceme, aby každý závod měl svůj „highlight“. V případě Karlštejna je to tak kromě samotného hradu i možnost se proběhnout lomem Velká Amerika, který je pro veřejnost běžně nepřístupný. Závodníci se do něj dostávají přes osvícený tunel, který závodu dodává ještě lepší atmosféru.“

David Douša: „Důležité pro nás také je, aby závody byly otevřené široké běžecké veřejnosti. Aby si tratě užili výkonnostní běžci, ale hlavně aby byly přátelské i pro relativní začátečníky, pro které je závod především příležitostí, jak si skvěle a zdravě užít čas s kamarády, kde potkat nové, kam mohou bez obav vzít své děti a další příbuzné. K tomu vždy přidáváme nějaké pozitivní překvapení, kromě krásných a zajímavých míst, kterých je naše země plná, nebo například za každého účastníka závodu vysadí Lesy ČR novy strom v dané lokalitě. Zároveň je pro nás důležité, aby v rámci seriálu byly tratě podobně náročné a závodnici tak s námi mohli oběhnout cely seriál. V loňském roce s námi běželo celý seriál přes 20 závodníků, letos už jich bude přes 100. I pro ně chystáme na závěr krásné poděkovaní. (úsměv) Zároveň máme ohromnou radost z toho, že na každém závodě máme okolo 10–15% prvoběžců, tedy závodníků, pro které je některý ze závodů Běhej lesy jejich úplně prvním, kterého se účastní. Dále nás moc těší, že máme vyrovnaný počet mužů a žen a na kratších tratích dokonce ženy válcují muže v poměru okolo 60/40.“

Jak jste s letošním ročníkem spokojeni? Co se daří, co méně?

Petr Lešek: „S letošním ročníkem jsme nadmíru spokojeni. Zájem o naše závody vzrostl oproti loňsku dvojnásobně. Na našem Facebooku nám vyrostla komunita více než 13 tisíc fanoušků, se kterými jsme neustále v kontaktu. Maximální kapacity závodů jsme naplnili na třech z dosavadních čtyř závodů seriálu. A hlavně, dostáváme skvělou zpětnou vazbu od našich běžců, a to nás doslova žene dál. Co nás kromě velkého zájmu závodníků těší, je také zájem ze strany municipalit. Už teď se nám ozývají zájemci, abychom u nich uspořádali další závod seriálu.“

David Douša: „Extrémně nás baví, že se nám daří zlepšovat servis pro závodníky závod od závodu. Takto jsme v průběhu ročníku zavedli několik novinek, ať už na základě zpětné vazby od účastníků nebo vlastních nápadů. Například jsme vyrobili speciální startovní čísla pro závodníky, kteří v den závodu slaví svátek či narozeniny, nebo jsme zavedli po závodě v Brdech voděodolná čísla, jelikož v průběhu závodu zkropil účastníky osvěžující déšť. Co nás asi nejvíc mrzí, je, že v každém vyprodaném závodě máme další stovky zájemců o závod, kteří se bohužel nestihli přihlásit včas a kterým tak v zájmu průchodnosti tras už nemůžeme nabídnout místo na startovce. Třeba v případě Karlštejna jsme po naplnění kapacity měli ještě dalších 500 zájemců na čekací listině, u Brd téměř 600.“

Běhej lesy není jen závod na Karlštejně. Jaké další díly jsou vaší srdcovou záležitostí?

David Douša: „Pro nás je „srdcovkou“ cely seriál. Nemůžeme říct, které z pěti „dětí“ je naše nejoblíbenější.“ (smích)

Petr Lešek: „Jak říká David, těžko se vybírá jeden oblíbený, jelikož je každý závod něčím specifický. Kromě dříve zmíněného Karlštejna je to závod v Lednicko-valtickém areálu, kde se běží památkou UNESCO a zázemí mají běžci přímo v areálu zámecké zahrady. Letos jsme závodníkům poprvé umožnili proběhnout se na území CHKO Brdy, které dříve sloužilo jako cvičiště armády se specializovanou dělostřeleckou a leteckou střelnicí. V Bílé v Beskydech je pak unikátní intervalový start a vyvezení lanovkou na vrchol sjezdovky, odkud se teprve začíná měřit čas. A finální závod, který nás čeká 3. září v Bedřichově, je zase zajímavý v tom, že se jedná o letní variantu legendární Jizerské 50. Určitě stojí za to si každý z nich vyzkoušet.“

Prozradíte roční rozpočet seriálu? Kdo jsou hlavní partneři, bez nichž by se neobešel?

Petr Lešek: „Rozpočet vám bohužel neprozradíme, ale bez našich klíčových partnerů se neobejdeme. Velký dík patří Lesům ČR, Dr. Maxovi, Scottu a Vojenským lesům a statkům. Díky spolupráci s nimi a také s dalšími partnery seriálu můžeme nabídnout našim závodníkům nadstandardní, jak my říkáme „pětivětvičkový“ servis. Příjmy ze startovného pokryjí zhruba 30–40% rozpočtu závodů, a proto se bez dobrých partnerů neobejde žádný závod, který chce nabídnout opravdu dobrý a profesionální servis svým závodníkům. Nejde ale jen o finanční podporu, i díky spolupráci s partnery se nám daří vyjednávat povolení, abychom závodníkům umožnili běžet na lokalitách, které jsou chráněné nebo kam by se třeba jinak nedostali.“

David Douša: „Čas od času se setkáváme s výtkou, že se seriál stává „komerčním“. Od začátku se nekompromisně snažíme o to, aby každá prezentace partnera přinášela užitek v první řadě naším závodníkům a neobtěžovala je. Díky partnerům mají závodníci možnost vyhrát na každém závodě kolo v hodnotě několika desítek tisíc, dát si před závodem tolik potřebné magnesium, na občerstvovačkách pak špičkový iontový nápoj a energetické tablety, závodníci se mohou nechat zdarma otejpovat nebo si nechat provést analýzu běhu, při které zjistí, jak se mohou v běhu zlepšit. Na všechny čeká v cíli dřevěná medaile, na vítěze pak krásné křišťálové trofeje, nejmenší účastníci dostávají na každém závodě upomínkové tričko zdarma, dospělí pak mají možnost si koupit funkční upomínkové triko jen za 150 Kč a je toho samozřejmě mnohem více. V neposlední řadě pak díky partnerům dokážeme udržet startovné v mnohem přívětivější výši, než bychom si mohli dovolit, kdyby jich bylo méně.“

Letošní ročník ještě zdaleka není u konce, ale dá se již prozradit něco o tom dalším?

David Douša: „I když letošní ročník ještě neskončil, už teď se na další ohromně těšíme! Kromě nových závodů připravíme závodníkům i další pozitivní překvapení. Zároveň bych chtěl i touto cestou smeknout a poděkovat všem těm stovkám lidí, kteří se podíleli na organizaci letošního ročníku, a všem zhruba 7 500 běžcům, kteří s námi letos běhali lesy!“

Petr Lešek: „Kromě stálic v našem kalendáři plánujeme expanzi i do dalších krajů ČR. Myslím, že se mají běžci opravdu na co těšit. Termíny našich závodů zveřejníme velmi brzy, proto doporučuji sledovat naše stránky www.behejlesy.cz nebo Facebook. Těším se na viděnou na našich závodech.“

Převzato z Běhej.com

ZAKLÁDAJÍCÍ PARTNER

    Lesy ČR

HLAVNÍ PARTNEŘI

    Dr. Max
    Generali Investments
    ČEZ
    PENNY

OFICIÁLNÍ PARTNEŘI

    Craft
    Volvo
    Sportisimo

PLATEBNÍ PARTNER

    ČSOB + MasterCard

Oficiální dodavatelé

    Johnny Servis
    Žaket
    Onlinesystem
    TKF

PARTNEŘI

    Continental
    CETIN
    Česká mincovna
    Enervit
    ČHMÚ
    Thule
    DB Schenker
    Caficko®
    Royal Bay
    Nilfisk

MARKETINGOVÝ PARTNER

    Raul

HLAVNÍ MEDIÁLNÍ PARTNEŘI

    TV Nova
    Deník Sport
    iSport.cz

MEDIÁLNÍ PARTNEŘI

    Kondice
    Hitrádio
    RUN Magazine
    Běhej
    Kam s dětmi
    Svět outdooru
    Drbna
    Náš region

HLAVNÍ INSTITUCIONÁLNÍ PARTNEŘI

    Středočeský kraj
    Ústecký kraj
    Moravskoslezský kraj
    Liberecký kraj
    Jihomoravský kraj
    kraj Vysočina
    Karlovarský kraj

Spolupracujeme

    Bjež
    Rozběháme Česko
    Trenujeme.sk
    Kudy z nudy
    Ukliďme Česko
    TOP běžecký seriál
    Smartemailling
    Freelo
    Sport in Art
Výživové okénko